Gästbok

De 25 senaste inläggen  Skriv ett inlägg


Skrivet av: Peter E. Inlagt: 2009-01-26 kl 08:50
Tack Lena och alla andra som grattat mig. Har försökt att hålla födelsedagen lite halvhemlig så där. Inget att skryta direkt med att man numera kommer att harva i H-60.

Skrivet av: Lena Inlagt: 2009-01-25 kl 17:38
Kul att läsa om era rundor under helgens disväder. Smög förbi er med bil ungefär vid Marieberg igår. Ni låg så fint på ett led :-) Imponerande att se er trampa i det slaskvädret. Själv har jag avverkat några mil i skidspåret i Ånnaboda i helgen och även där var det tät dimma men annars fina förhållanden.

Peter E>>Grattis i efterskott!

Skrivet av: Frank Inlagt: 2009-01-25 kl 17:24
Eftersom gårdagen bjöd på mycket arbete så bestämde jag att denna dag ta en liten sovmorgon.Därför vart det ej att jag kom till korset denna dag .Undertecknad samt hör o häpna bubben tog en liten tripp idag på ca fyra timmer o 10 långa sköna mil på den nya vinter hojen med dubbdäck.Kan även berätta att det är ialla fall 1 som kommer att sova gott inatt..Rundan gick runt arboga fellingsbro frövi ervalla o hem till glanshammar väglaget var mycket bra på de stora vägarna så vi klarade oss utan vurpor. Räknar att åka ifrån korset nästa helg både lördag samt söndag ..På återseende

Skrivet av: Peter E. Inlagt: 2009-01-25 kl 17:00
Här följer ett referat från dagens aktiviteter med Örebrocyklisterna. Förutsättningarna vädermässigt blev som igår ungefär. Fuktigt, blött och milt. Sju glada trampare och en sur gav sig iväg på gamla E-18 västerut. Den sure var undertecknad själv som tidigt konstaterade en pyspunka bak vilket gjorde en dubbdäckstung cykling ännu tyngre och jag hade bara inte lust att stanna för slangbyte före fikat i Kumla. Man blir ju rätt
så skitig i rådande förhållanden vid slabbandet av däck och hjul. Nåväl denna bekvämlighet straffade sig i en och en halv timme ungefär då min puls konstant låg mellan 150-160 slag.
Det skrockades och pratades i klungan medan min sista energi behövdes att ibland lyfta ett finger och knacka på pulsklockan för att se om den verkligen visade rätt. När vi närmade oss
halvtidsstoppet seglade Ola T. upp bredvid mig med ett smile och undrade om jag var intresserad av att förlänga lite innan fikat. Lyckades få fram att det blir Kumla direkt för mig.
Matthias D. Karin A. och Oscar N. körde utan paus. Tobias M. Micke S. Håkan F och jag tog ett timslångt stopp och njöt i fulla drag av cykelsnack, landgångar och bakelser. Hemresan
kördes via Hällabrottet där min punka nu var tvunget att åtgärdas. Vi körde vidare mot Sköllersta, Norra Bro och slutligen Örebro. Drygt fyra timmars cykel idag, men i benen känns
det som åtta timmar.

Skrivet av: Peter E. Inlagt: 2009-01-24 kl 18:30
Man kanske ska fylla på med lite mer info. Vi var fem stycken som hade bestämt att vika denna dag för cykelaktiviteter. Visserligen blött, slaskigt, spårigt, tungt, halt och ibland med vassa iskristaller som piskade i ansiktet. Men Ola T och Adde fixade ihop en spännande sträcka bortåt Kvarntorp. Dom ledde in oss på vägar som jag inte trodde fanns men som var helt okej att köra på så länge man inte började fundera på vad som fanns under snön. Oscar N. och Andreas S. fick kanske sådana tankar för dom gick i backen båda två. Lyckades själv med en hårsmån undvika att köra på Stillfors när han föll precis framför mig. När vi kom till Pålsboda blev det paus och på grund av anledning bjöd jag på fika idag. Det satt fint med en baguette och lite varmt kaffe. När tårna så småningom tinat blev det åter dags för cykling. Vi kryssade härs och tvärs tills vi så småningom kom till Hällabrottet. Här vek Karin A. in på en alternativ väg mot Örebro medan vi andra drog iväg mot hemtrakten via Kumla, Mosås. Pulsklockan visade efter summering en effektiv cykeltid på fyra timmar och fyrtio minuter. Ingen aning om sträckan men tror inte att vi tangerade tio mil. I morgon hoppas vi på stor uppslutning vid korset kl tio.

Skrivet av: adde Inlagt: 2009-01-24 kl 17:07
Japp synd bara att alla som inte vågade sig ut idag missade min Anja Pärson "sälen" vurpa idag den var riktigt snygg och dessutom gled jag bra mycket längre än hon brukar! Men efter idag är det helt klart beundrans värt att hon kan se så glad ut direkt efter för jag hade riktigt ont! Men o andra sidan hade jag en cykel ram som gjorde sig ordentligt påmind i fallet ;) Hoppas på bättre väder imorgon!

Skrivet av: Ola Inlagt: 2009-01-24 kl 16:22
Nej det vore för mycket o be om! Vi ska inte "slå oss för bröstet" o säga att vi är sämst. Det finns säkert många som är sämre!!!!

PS blött o slafsigt idag. Vi mötte åtminstone ett antal bilister som hälsade på oss o uppmuntrar oss i vår strävan framåt ljusare tider. Heder åt dessa personer som visar en sådan ödmjukhet o tolerans mot oss, puss o kram i trafiken!

Skrivet av: Patrik Inlagt: 2009-01-21 kl 00:20
Jag håller med föregående talare i debatten. Jag är ny i klubben sedan i somras och har en 14 årig grabb (Johan) som tränar med Örebrocyklisterna på söndagarna på banan inomhus i mässhallen. Vi kör även spinning på onsdagskvällarna i klubblokalen. Då vi bor 4 mil söder om Örebro får man lägga upp Örebrobesökena efter det. I vår kommer Johan att vara med åtminstonde en dag på helgen och trampa och då kommer givetvis även jag att vara med. Men för att ungdomarna ska kunna få klungkörning så är det bra om gänget med gubar som Robert ansåg kunde vänta in ungdomarna som finns de första milen. Jag vill även inflika att Niclas Dahlberg gör ett kanonjobb för de nya som kommer.

Skrivet av: Robert Inlagt: 2009-01-20 kl 08:37
Jag skulle utan tvekan passa perfekt som en bromskloss vid korset.
Jag testcyklar med Anna 1-2 dagar i veckan om jag även skulle cykla med henne från korset får hon aldrig träna med andra utan mig och det är inte bra, det är både positivt och negativt att alltid ha med pappa på tävlingar,träningar och läger.
Anders har vid några tillfällen sagt - måste du alltid vara med det skulle vara kul att åka själv.
Det enda jag vill är att de första 1,5-2 milen går i ca 25 km/tim sedan vänder Anna och cyklar samma väg tillbaka.
Att dra iväg i 30-35 km/tim innan Anna fått i pedalerna och ligger 400 m efter redan i marieberg är ett utmärkt sätt att förvandla den här klubben till en elitmotionärsklubb med fokus på olika långlopp/motionslopp.
Men är det så att det inte funkar finns det en klubb i närområdet som bedriver ungdomsträning. Örebrocyklisterna har haft mycket bättre Proffs/elitcyklister än de som tränar vid korset idag som har kunnat ta sig an ungdomar en liten stund i början av träningen vilket jag tror är väldigt inspirerande för båda parter, att hänga med korset lite längre varje gång gör att ungdomarna utvecklas och får motivation.


Skrivet av: Håkan F Inlagt: 2009-01-20 kl 06:17
Nu börjar det bli fart på cyklisterna, trevlig trevligt. Jag brukar falla i testcykeltrans ibland och tappa fokus bakåt i klungan , jag får be om ursäk för detta. Nu tycker jag att vi träffas helgen igen med samma glada miner och kör om rundan och håller ihop. Går det för fort så går det att tjoa, det brukar funka.

Skrivet av: Fred H Inlagt: 2009-01-20 kl 00:55
Håller med dig Peter och givetvis trist att cykla samma runda lö och sö och håller med dig Ola att det vore suveränt med 2 grupper men just nu antagligen få intresserade av snigelgruppen. Vidare är det viktigt att var och en får ut mycket av träningen, dvs ej acceptabelt om några får bromsa sig igenom cykelpasset och det får inte bli så att de starkaste inte platsar eller känner sig ovälkomna till korset. Denna träning tycker jag i första hand tillhör tävlingscyklisterna. Å andra sidan är dessvärre föryngringen i klubben sedan några år obefintlig....eller t o m negativ varför Örebrocyklisterna är på god väg att utvecklas till en klubb för hurtiga män och kvinnor i medelåldern. Vi är nog alla överens om att det behövs olika initiativ för att ändra denna utveckling. Därför vill jag tillföra aktuell debatt/diskussion visst värde.
I enlighet med Olas förslag vill jag uppmana föräldrar till våra yngre cyklister att i större omfattning delta i klubbträningarna. Fler vuxna med olika grad av träningsnivå borgar för prestigelös träningsatmosfär och större chans till naturlig uppdelning i grupper. Detta kanske t o m skulle kunna stimulera nya ungdomar att välja cykelsporten. Jag skulle gärna vilja höra kommentarer och kanske förslag från föräldrar med erfarehet av klubbträningen. Med fungerande ungdomsträning skulle vi kanske åter kunna ragga nya medlemmar ute i skolorna.

Skrivet av: Ola Inlagt: 2009-01-19 kl 20:00
Det bästa är (tror jag) att dela upp i 2 olika grupper med någon ansvarig i varje grupp. Man kan ha gemensam extra lugn start 30min men sedan dela på sig. Dock ska den gruppen som ev kör lite fortare och/eller längre naturligtvis inte köra för hårt, men det är ofrånkomligt att det stor skillnad i kapacitet pga av träningsbakgrund och naturligtvis beroende av material så här på vintern!

Det svåra är väl att hitta en person eller flera som vill ta sig an den "lugna" gruppen skulle jag tro?

Upplysningar - Att vi kom till fiket vid olika tidpunkter berodde på olika vägval dit.

Vindmässigt var det inte det bästa valet, dock är kantvind jobbig vare sig det är med eller mot!

Jag är mycket tacksam om nån annan föreslår en annan runda så det är bara att ge förslag, dock är det ju kanske inte roligt att köra samma runda både lördag o Söndag men jag är inte omöjlig där heller!

Så det är bara att starta en lugn grupp för några stycken så växer den säkert med tiden!!!

Cyklar helst i medvind o nedför!

Skrivet av: Peter E. Inlagt: 2009-01-19 kl 12:57
Oj, här var det hett. Men det är bra med lite feedback om hur träningen bedrivs.Jag är väl en som kanske trissat ibland och tar åt mig av kritiken. Hoppas någon mer gör det.
Fred, du får ta med en parameter till beträffande vägval kontra vindriktning. Vi som pausar vill ju också ta hänsyn till vilka kaféer som har öppet. Det brukar alltid vara lite Polsk riksdag innan vi till slut ändå bestämmer att köra som Ola T föreslagit. Han har koll på hur väder och vind och är en guru på att orientera oss rätt sedan Frodde entledigat sig själv. Men det är klart att i regelboken kapitel A ska man alltid köra ut i motvind och förhoppningsvis i medvind tillbaka.

Skrivet av: Fred H Inlagt: 2009-01-19 kl 08:20
Jo, tydligt är ju att vinterträning från korset har förändrats en aning på sistone. Jag är van vid stategin att man lägger upp sträckan efter väderförhållandet samt hänsyn till tävlingscyklisternas behov i första hand. (Eftersom jag denna vinter varit en sällsynt gäst vid korset ska ju inte jag lägga mig i upplägget men gör ändå en liten reflektion).
Således hade alternativ väg igår kunnat vara riktning mot vind (vilket kanske ej hade ställt av första cyklist inom 10 min). Då kan de mest rastlösa och morgonpigga farbröderna i gruppen dra sig trötta i lägre fart och samtidigt gett vindskydd åt de svagare (hög fart i medvind ger som alla känner till, obetydlig hjälp åt bakomvarande). Jag vill även minnas att värstingen bland dessa lagtempoivrande gubbar förr nyttjade tung vinterutrustning inköpt på Biltema och Lidl. Nu har de flesta cyklar som kanske ej är lämpade för våra fint vindskyddade skogsvägar.
Denna vinter har det vidare rapporterats många vurpor från korsetgruppen. Jag tror att några i alla fall, hade kunnat undvikas om dubbdäck använts. Med gårdagen (eller lördagen) i minne förstår jag dock att det blir allt vanligare att lämna dubbarna kvar hemma.
Tips till dig som vill ha hårdare helgpass (använd traditionell vintercykel med standardhjul med dubb). Du som vill ha mer distansbetonat pass eller är ungdom eller sämre tränad väljer givetvis lättare utrustning. Och glöm inte bort att vi har förbaskat många fina grusvägar i länet.
Till sist ett litet tips till de allra starkaste: gör som Frank och Adde, kör ett styrkepass före korset så känns det inte så långsamt under dagen! Lycka till!

Skrivet av: Lena Inlagt: 2009-01-18 kl 22:07
Jag hade inte tänkt lägga mig i denna "debatt" men kan inte hålla mig längre... Troligtvis sitter fler än jag ute i cykelsverige och läser denna gästbok och roas av inläggen samt funderar på vilken sorts träning Örebrocyklisterna håller på med :-)

Eftersom jag åker skidor nu när möjligheten finns och dessförinnan valt att cykla ensam på min mtb med dubbdäck så har jag ju inte varit med på korsetträningarna på ett tag. Men med dessa inlägg måste jag ju säga att jag blir mer avskräckt än intresserad av att hänga på framöver.

Distanscykling är ju perfekt för att stärka klubbkänslan eftersom man kan hjälpas åt. De som är starka ligger framme längre tid och hjälper de som inte är riktigt så tränade och på så sätt får alla bra träning. Varför inte ta vara på detta så alla kan vara med? Precis som Robert mfl skrivit innan är inte vinterdistansträningarna någon plats att tuppa och splittra klubbkänslan, det gör man på tävlingar/lopp under säsong.

Nästa helg vill jag och övriga cykelsverige läsa om ett stor samling Örebrocyklister som cyklat distanspass tillsammans och haft trevligt. Ta gärna lite bilder också och lägg ut i fotogalleriet :-) Själv åker jag skidor ett tag till.

Skrivet av: Robert Inlagt: 2009-01-18 kl 20:00
Får gratulera den som vann dagens korsetcykling vem det nu var, det var inte klubben i varje fall.
Måste kännas lite kymigt att misslyckas så totalt med att träna tillsammas så man blir tvungen att fika i omgångar.

Jag är inte lika snäll som Fred så ta det gärna som kritik.

Skrivet av: Fred H Inlagt: 2009-01-18 kl 19:47
Och vem/vilka var det som undrade varför det ofta är dålig uppslutning vid korset? Dragaren kryper ner i bocken på sin racer med slicks redan från start på dagens "vinterdistanspass" och öser på med all kraft i 10 sekmeters medvind, ökar litegrann i varje uppförslut för att lätta aningen på gasen på krönet. Efter 1 tim i hård medvind på våra sommarvägar norrut tröttnade iallafall jag och tog min egen väg i distansfart på grus åter mot Örebro. Helt ok runda. Nästa helg får man väl svida om till tempodräkt, ta racern, sko om till slicks om man vill sitta kvar på distanspasset. Nej, korset kanske inte är något för oss som kör intervallträning + styrka samt kanske löper nån gång i veckan nu på vintern och vill köra traditionellt distanspass på söndagen.
Ta inte inlägget som negativ kritik utan som möjlig förklaring till minskat intresse för samträning från korset.

Skrivet av: Tobias Inlagt: 2009-01-18 kl 18:29
De tre yngre (nåväl, två av dem) avfällingarna trampade dryga 4 timmar (!) utan stopp. Trots ett gediget intag av marsipan försökte hammaren träffa undertecknad vid ett flertal tillfällen mot slutet. Lyckligtvis duckade jag.

/T

Skrivet av: Peter E. Inlagt: 2009-01-18 kl 16:48
Korset idag. Vi började som en elvamannagrupp och avslutade som en fyrmanna. Lite rörigt på väg ut där Anna M, Fred H, Frank Koch Bengt A efter hand. föredrog egna sträckor. Färden gick västerut upp mot Klockhammar- Lockhyttan. Klungan drogs ut i uppförskörningen så det blev att mobilisera allmän samling igen vid korsningen Nora-Hitorp. Här blev det ännu rörigare då tveksamheter rådde om det fortsatta vägvalet. Stillan, Oscar Tobias och Håkan körde norrut medan Karin, Johan, Ola och jag tog den östra riktningen. Vi körde mot Hammarby vidare till Järle och fikastopp i Mogetorp. Karin fortsatte direkt på egen hand mot Örebro. När vi klev in på världshuset mötte vi Bengt A. i dörren. Han hade precis fikat klart. Efter hand dök Håkan F. upp. Han hade kört Norasjön runt. När vi som bäst sörplade kaffe infinner sig också Frank K. som cyklat tillbaka hem till Glanshammar och bytt cykel efter ett brott på ramen. Efter paus fortsattevi turen tillsammans via Närkes Kil och Eker. Frank fick nog den längsta rundan idag. Själv landade jag på ca nio mil och knappt fyra timmar.

Skrivet av: Ola Inlagt: 2009-01-18 kl 16:33
Ursäktar mig lite för att jag inte stannade o förklarade läget efter grusvägsavsnittet!

Till slut blev vi dock totalt 6 st som var inne på fiket vid Mogetorp. Först på plan var Bengt A därefter kom Peter, Johan o jag (Karin körde direkt hem). 10 min efter så kom Håkan och ytterligare 10 min senare så kom Frank K. Peter E o kanske ungdomsgänget lämnar säkert mer info om den förvirrande dagen!

Skrivet av: Peter E. Inlagt: 2009-01-17 kl 15:36
Karin A,. Simon W, Bengt A, Andreas S, Ola T. Oscar N, Johan L, Frank K, Andreas K, och Peter E. var gruppen som drog iväg från korset imorse. Alexandra K skulle också varit med men fick punktering innan starten. Några minusgrader avgjorde vägvalet Grusvägarna söderut runt Tisaren skulle köras för första gången denna säsong. Resan nedåt Hallsberg gick lätt i den svaga motvinden. Lite blandade typer av cyklar och däckval betydde kanske mer jobb för några men farten var moderat så klungan var väl samlad för det mesta. Standarden på vägarna var sisådär. En del otäcka iskanter passerades när vi var som högst upp på det Hallsbergska höglandet. Här blev det också lite splittring i fältet. Andreas S, Simon W och Andreas K. svängde av på en alternativ sträcka. Vi andra stannade till för återsamling då helt plötsligt en hel hjord av hjortar uppenbarade sig riktigt nära, och i full galopp korsade vägen både framför och bakom oss. Under nerförskörningen mot Hallsberg fläskade Ola T. på ordentligt i böjarna. Inget skrämmer denne man. Och väl framme blev vi fyra stycken som fikade på det sedvanliga kaféet. Hemvägen kördes via Sannahed och Kumla. Nu var det medvind så dessa tre mil slukades i ett nafs. Personligen fick jag fyra och en halv timme på cykeln idag. Det borde göra ca: elva mil distans.

Skrivet av: Ola Inlagt: 2009-01-11 kl 20:01
Ja, det är nog bäst du kommer. Passen är nu nere på 3 tim blankt. Jag fick köra en extra variant på slutet igen via S kroa - Garphyttan - F.dal. När hemfärden går under timmen från fiket är det lite kort tycker jag. Åtminstone Peter o Håkan tycker man kunde hängt med!!!??

Skrivet av: Lena Inlagt: 2009-01-11 kl 19:58
PNT>>Niste heter det ju :-) Tycker du låter lite väl negativ om ditt nya fina hemland, de har fina fikaställen i Norge oxå.

Även om Frank övergett skidåkningen för i år så åker jag vidare i spåret vid Ånnaboda ett tag till. Nu har de utökat slingan till 3,5 km så det bidde sex varv i dag. Ha det!

Skrivet av: Leif A Inlagt: 2009-01-11 kl 19:13
Ola >> Härligt att höra att du håller traditionen i liv och kommer med genomtänkta idéer och alternativ till rundor. Vad vore livet om man bara gnagde på Täbyvägen fram och tillbaka? Det gör att man blir sugen på att åtminstone fundera på årspremiär på vägarna.

Berättelserna om fikaintag gör det inte sämre, men i Norge låter det som dom svälter. Beror det på det låga priset på olja kanske?

Skrivet av: Frank Inlagt: 2009-01-11 kl 18:26
Äntligen fick man ta på sig cykelkläderna idag..Eftersom undertecknad provat att bli skidåkare igen som på den gamla tiden..Men utan att lyckas att åka så bra som på den gamla tiden efter sisådär en 4 pass så kändes det naturligt att ställa undan skidorna för ett tag..Dagens runda bjöd inte på några större överaskningar förutom blåsten körde min favorit runda idag ca 10.5 mil 4timmar o 20 minuter tog denna ritt idag ..Ha en god vecka


Sida  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  61  62  63  64  65  66  67  68  69  70  71  72  73  74  75  76  77  78  79  80  81  82  83  84