Gästbok

De 25 senaste inläggen  Skriv ett inlägg


Skrivet av: Ola Inlagt: 2008-05-11 kl 22:05
Vill bara nämna med tanke på startbilderna att P N Thell o jag kom 1,5 minut till startplatsen innan starten gick. Vi hade nämligen lite problem att lokalisera våra nummerlappar. Uppvärmningen var då inte optimal och naturligtvis går det fort från start. Man kan säga att banan inte uppmuntrade till smäckra lätta högprofil carbonhjul. Det var ibland så att jag tyckte synd om min cykel och jag brukar inte vara snäll mot materialet vanligtvis. Bra kört av juniorerna, tyvärr punkterade Simon (som var i utbrytning) i sista sväng. Måste bara nämna prisutdelningen som får högsta betyg, intåg 2 glasgrejor, blommor, och ett litet kuvert till o med till 3 pristagaren! Därefter uttåg, allt inder fanfarer m.m.

Hare bra!

Skrivet av: Håkan Larsson Inlagt: 2008-05-11 kl 22:03
Tack Håkan F för klargörandet ang längden på Hjälmaren Runt. Om jag översätter tidsvinsten med tempoprylarna till tisdagstempot (19km) så är jag redan i skrivande stund spöad med ca 3 min av aerogubbarna. Får se om jag dyker upp...jag har för mig att jag har föräldramöte eller nåt...

Bra kört i Uppsala Ola, Simon och alla andra!


Skrivet av: Carina M Inlagt: 2008-05-11 kl 19:11
Nu finns det bilder från Skandis GP i Uppsala i fotogalleriet!

Skrivet av: Frank Inlagt: 2008-05-10 kl 21:42
Det låter bra Folkesson -Nästa gång ska jag raka benen OBS du var fantastisk snygg i PRO tour dräkten och du hade bra fart i dina tempo intervaller.. Vi ses på tisdag kilstempot med struthjälm OOOO ZIPPHJUL


Skrivet av: Håkan F Inlagt: 2008-05-10 kl 21:11
Luftmotståndet är cyklistens största gissel.
Läste en artikel i tidskriften Kadens, där det stog att man med så kallade aerodynamiska hjälpmedel kan göra stora tidsvinster.
När Lance Armstrong böt rörramen mot en aerodynamisk ram gjorde han en tidsvinst på 2minuter räknat på 5mil.

Följande uppmätta tidsvinster är räknade på en 40km sträcka.

Skivhjul=60sek.
ingen flaska=26sek.
aerodynamisk gaffel=40sek.
aerodynamisk ram=90-120sek.
tempohjälm=25sek.
tempodräkt=60sek.
skoöverdrag=13sek.
rakade ben=5sek.

Med hjälp av dessa värden skulle man kunna utveckla ett såkallat handikappsystem vid tempotävlingar he he.





Skrivet av: TV10 sporten Inlagt: 2008-05-10 kl 20:18
frank >> Du verkar vara en dj---- på att cykla när du gratulerar övriga för att de hänger med dig. Vi är intresserade av att göra ett reportage om dig och din träning. Vi har hört att du passerat 40, arbetar heltid men ändå tränar heltid. Vår frågeställning är naturligtvis hur det går i hop. Vår redchef kontaktar dig efter Kilstempot.

Skrivet av: Frank Inlagt: 2008-05-10 kl 19:33
Det vart nytt banrekord runt hjälmaren idag 3tim 52 min . De 12 som vad med i huvudklungan gjorde ett bra jobb idag .Och det är bara att gratulera att undertecknad inte kunde komma loss de sista milen in mot örebro ..Bra kört De som var med Vill även nämna att folkesson hade på sig unibets tempodräckt idag så alla kunde se att han blir giftig den här säsongen :: Nu laddar vi för kilstempot på tisdag.. Ett stort grattis till örebrocyklisterna

Skrivet av: Håkan F Inlagt: 2008-05-09 kl 22:27
(svar på problemställning Håkan L)

Hjälmaren runt = 153.000m/3,14=48.726m uppskattad vägbanebrädd =8m > 48.726+8x3.14=153.025m.
Hjälmaren runt högervarv skulle bli 25m längre.

Skrivet av: Sture Inlagt: 2008-05-09 kl 18:38
Hejsan alla!

Jag har precis beställt mig en Lvg cykel och tänkte höra med er om nga trevliga turer runt om Örebro..

Cyklat mkt Mtb, men att börja med Lvg är väl som att lära sig cykla på nytt och letar mig en bra slinga som är bra för att lära känna min cykel och hur en Lvg cykel fungerar under mig..

Kör 1,5 h pass i skogen på ca 3 mil och behöver ngt som är jämförbart på väg istället nu..

Runt Tysslingen är det en bra sträcka, eller kanske ut mot Ekeby-Almby och tillbaka via Bro?..

kan tänka att runt 4 mil är en ok längd för mig nu i början?...

Ser fram imot att få cykeln i början på Juni...

/Sture

Skrivet av: Peter E. Inlagt: 2008-05-09 kl 16:39
Suck, inte nog med att man ska hålla ekipaget rullande nu ska man tänka på var huvet är nånstans också.

Skrivet av: Håkan Larsson Inlagt: 2008-05-08 kl 21:20
Jo, alltså...bancyklistens ekipage (se nedan) håller inte samma hastighet eftersom han/hon lutar inåt i kurvorna och därmed får huvudet ett kortare varv än övriga kroppen/cykel, lägre hastighet på huvudet alltså.
På lördag kör jag kvastbil på Hjälmaren Runt, då får jag gott om tid att fundera ut hur mycket längre det loppet skulle vara om man körde åt andra hållet, med tanke på att vi har högertrafik.

Skrivet av: Börje E Inlagt: 2008-05-08 kl 19:44
Våra ungdomar med föräldrar samt flera Veteran- och Motionscyklister är med och jobbar som funktionärer på Hjälmaren Runt och Hilda-Trampen. Hur skulle vi annars klara av att genomföra ett sådant arrangemang? Vi förväntar oss närmare 600 cyklister i det vackra vårvädret.

Skrivet av: Tanja Halme Inlagt: 2008-05-08 kl 12:32
Hej
Såg inga deltagare från Örebrocyklisterna på Skandis GP. Men flera stycken är väl anmälda?

Skrivet av: Daniel Inlagt: 2008-05-08 kl 09:43
Hej!

Tänkte bara höra vad ni tänkt och köra i helgen? Hjälmaren runt eller bär det iväg på andra tävlingar? Eller blir det kanske rent av korset som vanligt?

Bra kört i helgen Ola! Tycker nästan lite synd om er att utbrytningen inte höll hela vägen... Själv var man ju rätt nöjd med att man satt säkert i klungan... =)

//Daniel

Skrivet av: Håkan Larsson Inlagt: 2008-05-07 kl 22:04
Ok, nöjer mig med det svaret - hursomhelst så önskar jag mig alltid ökentorrt underlag, skog som väg. Apropå cykel-petitesser så fick jag reda på följande när jag rotade runt efter idéer om väglagsfrågan: Om en bancyklist dundrar runt en velodrom i 50km/h, håller då hela ekipaget samma hastighet? Denna meningslösa men lik förbannat irriterande fråga får ni svar på imorgon.

Skrivet av: Mattias (triatlet) Inlagt: 2008-05-07 kl 16:41
Håkan: Jag tror att en del resonemang faktiskt var inne på att vid våt vägbana kunde en kort "glidfas" uppstå på något sätt, vilket skulle vara positivt vid färd rakt fram...

Övriga omständigheter som ofta hör till våt asfalt såsom nederbörd och kyla har docj inte tagits med i resonemanget kring rullmotståndet. En annan faktor - den psykoligiska kan ju också påverka, men åt vilket håll? dåligt väder så vill man ju hem fortare...

Skrivet av: pUuRSfEVazjlaUbLoa Inlagt: 2008-05-07 kl 13:06
It's so interesting:,

Skrivet av: Håkan Larsson Inlagt: 2008-05-05 kl 19:46
Hmm...intressant om rullmotståndet på vått underlag. Att det ska kunna vara lägre verkar otroligt, man driver ju upp en sprej-sky runt däcket som måste ta vind även om den är liten och vattnet som fäster på däcket/hjulen måste också väga något. Friktion kan det inte vara tal om eftersom däcket ligger still mot marken, annars skulle man glida och få den där tvåhjulssladden som Peter E efterlyser. Om nån får tag i ett begripligt svar är jag intresserad. Bra kört i helgen förresten alla ni som varit i elden!

Skrivet av: Peter E. Inlagt: 2008-05-05 kl 15:57
Men Ola, det vore väl trevligt att passera en skarp kurva med kontrollerad tvåhjulssladd. Hög imponatorfaktor och publikfrieri skall ej underskattas.

Skrivet av: Ola Inlagt: 2008-05-05 kl 09:41
I 60-90 graders kurvor tycker jag bättre om torr asfalt, annars vet jag inget om rullmotstånd i vått eller torrt!?

Skrivet av: Ola Inlagt: 2008-05-05 kl 09:39
*Tomt*

Skrivet av: Peter E. Inlagt: 2008-05-05 kl 09:35
Har också läst det där nånstans. Men ute i det verkliga livet går det nog långsammare trots allt. Regn och rusk ger stela muskler
som dämpar farten. Det optimala kanske är ösregn och 30 grader plus.

Skrivet av: Mattias (triatlet) Inlagt: 2008-05-05 kl 09:26
Bra jobbat tempokillar (gubbar?). En ära för oss triatleter att ni är med och kör tempotest med oss.

Appropå våt asfalt... Jag försökte kolla en dag hur mycket jobbigare det ska vara att cykla på blöt asfalt. När jag kollar runt lite nätet så läser jag till min förvåning att rullmotståndet verkar vara l ä g r e på våt asfalt. Vad säger ni rutinerade cyklister om fysikens lagar i detta fall???

Skrivet av: Peter E. Inlagt: 2008-05-05 kl 08:40
Bara att bekräfta Ola. Micke S. körde fantastiskt bra i helgen och
disponerade sina krafter utomordenligt väl. Vi hade med ett par debutanter från klubben i H-40 också. Pejja körde både SMACK och Hovfettempot med den äran. Frank K. debuterade i det sistnämna loppet, också han på ett snyggt sätt. För egen del förbättrade jag mina tider i båda loppen sen i fjol. Placeringarna blev dock sämre. En fjärde plats under söndagen får väl ändå anses vara godkänt.

Skrivet av: Ola Inlagt: 2008-05-04 kl 22:09
Hammarö-rapport:
Resultatmässigt bäst var Elin L i Damjunior som tog 2 etappvinster samt en total 3:e plats. Även Mattias D tog en 3:e plats totalt efter linjesegern idag!

Nu till det väsentliga???? "Seniorklassen" där jag o P N Thell var med. Jag körde prologen sådär, blev 22:a dock tappade jag 2-3 sek eftersom jag inte kunde passera en lastbils trailer men så är det ibland. Thell körde prologen 10 sek snabbare än förra året efter en mycket väldisponerat lopp enligt honom själv!
Tempot var mitt stora glädjeämne denna helg, hade 15 sek bättre tid än i fjol där jag ändå körde riktigt bra. Jag hade lånat min sambos (Karin Aune) tempocykel, och fick ett mycket bättre flyt än jag nånsin haft på min tempocykel. jag hade ändå inte några superben denna helg men blev 10:a på etappen (ca 43 i snitt). Thell gjorde ett habilt lopp på samma tid som i fjol, var väl ändå inte helt nöjd, men va fasen det var ju blöta vägbanor!!
GP är ju min gren men detta GP har lite väl få kurvor för att det ska bli roligt! Blev 8:a efter bra positionering i spurten men benen var som sagt lite sega! Thell med in i klungan med mersmak. Han tyckte han inte behövt ta i så mycket som i fjol för att hänga med trots snittfart runt 43 km/h.
Linjeloppet idag blev hårdträning för egen del eftersom jag var i utbrytning i 2 tim av det 3 tim långa loppet. Klungan var aldrig långt borta, och ibland hoppades man att de skull gå i kapp så man skulle få vila lite. Vi var 4 st från början o sista halvtimmen anslöt 2 till. När vi var 4 st hade jag det bitvis tufft, när vi blev 2 st till kändes det betydligt bättre. Pulsen var 160 i början av utbrytningen men sjönk stadigt till 150-155 i slutet (167 är min tröskelpuls). Det indikerade väl på att benen inte fungerade helt optimalt, så förhoppningsvis har man lite att ta på i framtiden! För att vinna totalt så hade jag behövt vinna (30 bonussek) + vara 30 sek före klungan. Nu blev vi ikappåkta 150 m från mål, bl.a pga att det blev lite tjuv o rackarspel sista 5 km. samtidigt som klungan började köra ordentligt de sista kilometrarna. Thell åkte med in i klungan i princip, släppte dock något sista 2 kilometrarna eftersom han var lite disträ pga av ett ekerbrott på sitt framhjul. Well well bra träning i alla fall för egen del, hoppas bara segheten i benen släpper någon gång!

Grattis förresten till Micke S efter strålande körning i vet. cupen där han fick sina första 2 pall platser 2:a o 3:a, där han bl.a slog Stefan Grahn som var 2:a i "Elit" Tempo SM för 2 år sen har jag för mig!


Sida  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  61  62  63  64  65  66  67  68  69  70  71  72  73  74  75  76  77  78  79  80  81  82  83  84  85