Startsida     Arrangemang     Tävling     Träning     Motion     Randonneur     Klubben     Övrigt     Intranät   
   Presentation    Söndagsträning    Kartor och vägbeskrivningar    Vätternrundan    Mosåsloppet    Halvvättern    Jotunheimen Rundt   

Söndagsträning

Häng med på våra gemensamma motionsträningspass!

Vi samlas vid Engelbrektstatyn på Stortorget

April-juni samt augusti-september är träningen ledarledd och vi delar in oss i olika fartgrupper. Samling 09.45 för info samt gruppindelning och sen rullar vi iväg kl. 10.00.

Övrig tid på året (jan-mars, under sommaren samt oktober-december) är träningen inte ledarledd utan styrs av de cyklister som ansluter. Samling 10.00.

Vi cyklar tillsammans i grupp. Målsättningen, förutom att få mil i benen, är att ha trevligt under träningen samt lära ut hur man cyklar säkert i klunga.

Du behöver inte vara erfaren cyklist men du bör klara av att cykla ca 10 mil med snittfarten 24 km/tim på egen hand.
För dig som aldrig provat på den här typen av cykling tidigare, rekommenderas starkt att inleda med några pass tillsammans med nybörjargruppen.

Vi cyklar i ett behagligt ”prattempo” för att vänja kroppen vid arbete under lång tid. Farten ska hela tiden vara jämn. Vi lär oss att cykla i klunga och går igenom vilka tecken som används. Tanken på våren är att vi under våren stegrar längden på rundorna så att alla ska känns sig i god form till Vätternrundan. Efter Vätternrundan hoppas vi att du inte ställer in cykeln utan fortsätter träna tillsammans med oss.

Alla grupper cyklar till samma fik. Det betyder att du har möjlighet att byta grupp om du känner för att cykla snabbare eller långsammare på vägen hem. Tänk på att meddela gruppledaren om du byter grupp, stannar eller avviker från gruppen.

Grupp Nybörjare
För dig som aldrig cyklat i grupp tidigare. Här går vi igenom grunderna för säker klungcykling och våra erfarna ledare delar med sig av många bra tips som gör cyklingen både roligare och säkrare.
Gruppen cyklar c:a 4 mil i lugnt tempo och avslutar med gemensam cykelfika på Stortorget. 

Grupp Lugn (24 eller 26 km/h)
För dig som vill ta det lite lugnare. Gruppen cyklar ca 8-10 mil med en fikapaus i mitten. Oftast går det att korta av rundan om man inte vill cykla så långt.

 

Grupp Medium-Snabb (28 eller 30 km/h)
För dig som är van cyklist. Gruppen cyklar ca 8 -12 mil. I mån av ledare erbjuds denna grupp, som oftast brukar innehålla flest cyklister, en kort och lång variant.

Grupp Snabb (32km/h)
För dig som är van cyklist och vill testa dina gränser. Denna grupp brukar ibland få klara sig utan utsedd ledare. Det kan ibland gå ganska ryckigt och hänger man inte med kan man riskera att bli avhängd. Gruppen cyklar ca 10-12 mil. i mån av ledare kan även denna grupp delas in i en kort och en lång variant.

Vilken grupp passar jag i?
Om du är med för första gången och aldrig cyklat i klunga tidigare, rekommenderar vi dig att börja i en grupp som cyklar lite långsammare. Detta för att du i lugn och ro samt på ett säkert sätt ska lära dig hur det är att cykla i klunga. Att cykla i klunga kostar mer energi när du är ovan eftersom du hålla koncentrationen på dina medcyklister hela tiden.

Välj grupp efter din dagsform och vilken typ av runda det blir. Tänk på att du ska orka hänga med hela rundan och även i uppförsbackarna. Eftersom det är distansträning gör det inget att välja en fartgrupp som går lite långsammare. Grupperna har en gruppledare och en eller två medhjälpare. Deras uppgift är att se till att gruppen visa vägen och hålla ihop gruppen. Det är dock hela gruppens ansvar att se till att ingen blir ifrånkörd.

Vad ska jag ha med?
Förutom cykel ska du ha hjälm på huvudet. Ingen hjälm=ingen cykling. Du bör också ha något att dricka, extraslang och pump samt fikapengar. Det är även bra att ta med mobiltelefon. Tänk också på att hålla cykeln i god kondition och ha ordentligt pumpade däck för att undvika punkteringar.

Deltagande på egen risk
Allt deltagande i Örebrocyklisternas söndagsträning sker på egen risk. Klubben har ingen kollektiv försäkring för olycksfall utan det får var och en ombesörja själv.

Har du frågor kontakta:

Christer Ryden
christer.ryden@atria.com
070-6095384

Tomas Jennebo
tomas@jenneboradio.se
076-0280801

 

Säkerhet vid Örebrocyklisternas motionsträning

1. Bär alltid hjälm. Hjälm är obligatoriskt på alla klubbträningar, året runt.
2 Lyssna på gruppledaren. Följ alltid gruppledarens anvisningar när du deltar i klubbträningarna.
3. Varna för hinder i tid Sikten skyms när man ligger på rulle. Därför använder man sig av ett antal tecken så fort en fara upptäcks. Vidarebefordra tecknet till siste man.

Här är de tecken vi använder:
Stanna – en uppåtsträckt hand
Sakta ner – pumprörelse med ena handen eller stannatecknet.
Hinder på höger sida – vinka med höger hand bakom ryggen ”åt vänster”.
Hinder på vänster sida – vinka med vänster hand bakom ryggen ”åt höger”.
Hinder på vägbanan – typ hål, vägbrunn, glas, grus – peka ner mot vägbanan med den hand som befinner sig på samma sida som hindret. Sväng vänster/höger – vanliga svängtecknet. Omkörande bil /buss – ropa ”bil/buss”.
Mötande bil på smal väl - ropa "möte".
Tät trafik – ledaren kommenderar ”ett led”. Orden ekas genom gruppen.
4. Hjälp varandra Det går förstås mycket fortare om alla hjälps åt om någon får en punka eller problem med cykeln.
5. Var förutsägbar Vad du än tänker göra – se till att alla får reda på det i tid. Gör inga plötsliga rörelser i sidled, utan glid mjukt åt sidan, gärna efter att du först markerat med en liten handpekning eller dylikt. Ska du äta, dricka, ta av/på regnjacka eller något annat, se till att lägga dig sist innan du börjar trassla.
. Placering och dragteknik På distanspassen försöker vi att praktisera tvåparsprincipen, om inte ledaren sagt annat – vi ligger alltså två och två i bredd. Det yttre ledet är det ”snabbare” och rör sig framåt i förhållande till det inre ledet, som redan har varit uppe och dragit. För att det ska fungera är det viktigt att det inte uppstår luckor i leden och att man håller igen i uppförsbackarna. När det är dags att växla kan man säga det till sin parkamrat, varpå den vänstra cyklisten mjukt ökar och lägger sig framför sin tidigare högra parkamrat, (som inte saktar in för då måste alla bakom bromsa). Därefter glider näste cyklist i det vänstra ledet fram till den främre positionen. Kör aldrig mer än två i bredd. Ibland ligger vi en och en, det avgör ledaren.
7. Ligg nära men rätt Tänk på att ligga nära framförvarande cyklist. Ligg dock inte hjul mot hjul utan håll ditt framhjul lite vid sidan om framförvarandes bakhjul. Ligg nära din parkamrat så att vi inte tar upp mer av vägbanan än nödvändigt.
8. Trampa i nedförsbackarna De som ligger först måste trampa på i nerförsbackarna så att inte hela klunga får bromsa.
9. Håll ordentligt i styret! Det är viktigt att du håller ordentligt i styret, speciellt när vi åker på lite mindre vägar där det kan finnas tjälskador och hål. Många vurpor inträffar just p.g.a. att man inte håller ordentligt i styret och därför tappar greppet när det kommer en plötsligt gupp.

Undrar du något om klungkörning var inte rädd för att fråga. Ju säkrare var och en blir ju säkrare blir klungkörningen. Bli aldrig övermodig!

Läs även dokumenten nedan.

Dokument:
 Träningstermer.pdf
 Trivsam träning.pdf




[ Tillbaka ]  

 







Ola, Anders och Leif under parasollet på fiket i Askersund


  Örebrocyklisterna
Adolfsbergsvägen 4
Box 85, 701 41 Örebro
Telefon: Swish 1236901128
E-post: cykel@orebrocyklisterna.se
Orgnr: 875001-1556
Plusgiro: 84408-4
Bankgiro: 5235-9205
   
   
Samarbetspartners: