Motionscykling

Motionscykling har alltid varit en stor del av Örebrocyklisternas verksamhet då klubben arrangerat motionslopp i över 50 år.

 

 

Historik

2009 bildades Örebrocyklisternas motionskommitté med målet att försöka samordna träning för alla de motionärer som cyklar ensamma och ännu inte fått upp ögonen för Örebrocyklisterna och trevliga klungkörning. Antalet cyklister som samlades för att träna tillsammans vid “Korset” steg snabbt från 8-15 cyklister till drygt 50 cyklister under 2009.

För att nå ut till fler cyklister centraliserades start och samlingsplats till Engelbrektstatyn på Stortorget under hösten 2009. Våren  2012 slog vi deltagarrekord med 137 cyklister som under en söndag samlats på stortorget för att få cykla och träna tillsammans.

Klungkörning

Örebrocyklisternas motionskommitté har sedan 2009 samordnat träning för de motionärer som inte enbart vill träna och cykla själv. På söndagsträningen får alla chansen att prova på Örebrocyklisterna och trevliga klungkörning.

Huvudsyftet med söndagsträningarna är att cykla tillsammans och få fler att upptäcka hur mycket roligare det är att cykla långt om man är fler som hjälps åt! Varje träning lär vi ut och övar på hur man säkert cyklar i klunga vilket man har stor nytta av om man tänker delta i något motionslopp eller tävling i framtiden.

 

Distansträning

Söndagsträningarna är distansträning vilket innebär att vi cyklar en längre sträcka på 7-12 mil i ett ganska behagligt “prattempo” förutsatt att du valt rätt fartgrupp utifrån dina förutsättningar. Distansträning är i första hand till för att vänja benens muskler vid arbete under lång tid och bygga upp kapillärerna som transporterar syre. Komplettera gärna distansträningen med lite snabbare korta turer i veckorna eller intervaller. Vårt mål är att söndagsträningarna ska vara av hög kvalité och ske under säkra förhållanden.

 

 

Träning för medlemar i Örebrocyklisterna

Träningarna är i första hand till för Örebrocyklisternas medlemmar men alla är välkomna att prova en gång innan man bli medlem. Hur du blir medlem kan du läsa om under menyrubriken Klubben/Bli medlem.

Snabbkurs i klungkörning

Säkerhet 

  • -Säkerheten först och vii följer alltid alla trafikregler.
  • -Låg fart ut och genom städer där ett led det ger högre säkerhet.
  • -Hål ut från parkerade bilar (En dörr flyger lätt upp!)
  • -Tacka om någon visar extra hänsyn.
  • -Ät ,drick och snyt dig när du ligger längst bak i gruppen.
  • -Titta inte bakåt. (Om du måste göra det – håll i par kamratens axel innan du vänder dig om)
  • -Undvik att bromsa – lär dig reglera farten försiktigt! Försök att reglera farten med vindmotståndet.
  • -Den eller de två längst fram, är gruppens ögon. De ska hålla koll på potthåll, hinder eller annat som kan äventyra säkerheten. De ska ge tecken bakåt åt klungan. Så lita på dem!
  • -Ta med id-kort eller körkort. Skriv på baksidan telefonnumret till närmast anhörig.

 

Våra vanligaste handtecken
  • -Svänga   Utsträckt rak arm åt höger eller vänster
  • -Stoppa   Rak arm rakt upp över huvudet med öppen hand, väl synligt bakåt
  • -Dämpa farten   Hand åt sidan, pumpa handen upp och ner
  • -Hinder    Kan vara gående, stolpar, refuger och skyltar varnas bakåt med att klappa två gånger på din egen rumpa på den sidan som hindret är
  • -Hål och ojämnheter   Peka på hålet rakt ned, i god tid så signalen hinner ända bak i ledet, så de ser den innan de är nere i potthålet. Väj undan i god tid med god marginal
  • – Ett eller två led   Utsträckt arm rakt upp med en eller två fingrar

 

Gruppcykling
  • -Cykla i jämna par dvs axel mot axel (Jämna hjul!)
  • -Höger längst fram bestämmer tempot. Dock om den i vänsterledet inte orkar komma upp, ska den till höger såklart vara en schysst kompis och sänka farten.
  • -Ropa klart när vänstercyklisten kan gå in framför vid växling fram.
  • -Korta förningar längst fram.
  • -Vid korta backar kan man försöka hålla samma fart och bara flyga över dem.
  • -I långa uppförsbackar tar vi det lugnt, så att farten successivt kommer att sjunka.
  • -De som ligger längst fram i klungan ska alltid trampa på utför!
  • -Ropa LUCKA om du tappar kontakten med gruppen samt
  • -Ropa KONTAKT när du hunnit ifatt. Klungan hjälps åt att vidarebefordra budskapet längst fram så farten kan anpassas.
  • -Ropa MÖTE/BIL bara på trånga vägar som saknar mittlinje när det verkligen behövs.
  • -Omkörning av annan klunga görs med ledaren främst.

Vårens Rundor

 

22 mars Korta Kumla   (Sveas Café)

29 mars Viiby   (Viby krog)

5 april Götlunda  (Götlunda glass café)

13 april Inställt

19 april Arboga (?)

26 april Ånnaboda (Ånnaboda)

3 maj  Åsbro (Viby krog)

10 maj Vingåker (Joans Café)

17 maj Nora (Café Dacapo)

24 maj Lekhyttan (Lekhyttans cafébar)

31 maj Askersund (Garvaregården)

7 Juni Siggebohyttan (Lindesberg)

 

Bra att veta

Samling 09.45 avfärd 10.00

Samling From med  3 maj samling 08.45 och avfärd 09.00

 

Välkommen att cykla tillsammans med oss!

    Örebrocyklisterna får kontakta mig.